[BSD] Re: flame

Szalay Tamas tszalay at icss.hu
2003. Aug. 20., Sze, 16:56:16 CEST

udv,

On Wed, 20 Aug 2003, Zahemszky [iso-8859-2] Gábor wrote:

> fasza gyerek BSD-t használ c. indexes (internetto-s) cikket, valaki dobja
> be a linket.  Ördög ügyvédje, szólalj meg!

megszolittattam, itt vagyok :)

On Tue, 19 Aug 2003, [iso-8859-2] Rédei wrote:

> Megfordult a fejemben a FreeBSD használata, mivel (olvasván) például desktop
> célra is használható. Ezért olvasom ezt a listát is (meg még néhányat).
> De. Kiindulván abból, hogy a rendszer szolgál ki engem, nem pedig fordítva,
> igencsak kemény elvárásai lehetnek az embernek. Mondom ezt azért, mert
> életem 32 évéből 20-at gépközelben töltöttem. Kezdve HT-1080Z-vel (basic,
> Z80-assembly), ZX81, ZX Spectrum, C64, C16, C+4 (6501.ha jól emlékszem),
> Amiga (M68000-assembly), majd jöttek a x86-osok és némi Mac feeling.

> Itt már csak DTP-vel és grafikával foglalkoztam.

ha jol sejtem, felhasznalo vagy, ertem ezalatt, hogy gep szamodra
segedeszkoz, pusztan egy a szerszamaid kozul. nekem, es talan masoknak
is a listan, szinten munkaeszkoz, de a felhasznalokkal ellentetben az en
feladatom az, h masok minel jobb szerszamkent hasznalhassak a szgepet
egy adott feladatra. ezt csak azert szogeztem le, h ramutathassak: ket
csoportnak masok az "igencsak kemeny elvarasai" egy adott rendszerrel
szemben. ennek megfeleloen mas a hozzaallasa, es mas a munkastilusa is,
es nem utolso sorban maskepp reagal a felmerulo problemakra.

>                    Barátkozom a gondolattal, hogy áttérjek (szimultán
> persze) linux, bsd használatára. A linux disztribek borzalmas POKOLT
> zuditanak a felhasználó lelkivilágára. Mindegyik rendszer más felépítésű,
> egyszóval KÁOSZ. Használd az ISO-kat, többről ne is álmodj - mert nem
> müxik!.

ebben sajnos igazad van, nem muxik. aztan ha nekiallsz, olvasol,
utanajarsz, tanulsz, gondolkozol, etc, etc, akkor egy szep napon
kiderul, h megiscsak muxik. a problema ott van, h te x86-ot es macit
hasznalsz, es azt csinalod, amit. mindket rendszer gyartoja azt hiteti
el a felhasznaloval, h a rendszereik annyira tokeletesek, h nemcsak h
nem kell rola tudni semmit, hanem nem is erdemes annal tobbet, h
install, i agree, next, next, reboot, ok. ez egy mezitlabas hazugsag, de
nem juzer tehet rola, napi 24 oraban sulykolja nekik az ms & az apple.
(akik xp-bol epitenek domain-eket, back office szervereket,
klasztereket, es ertenek is hozza, joval tobb tudassal birnak, es
legalabb annyit olvasnak, mint egy u*x rendszergazda.) ennek sokan
bedolnek, es ez onmagaban nem baj. viszont ennek tobb kovetkezmenye is
van. az egyik, ha barmi baj van a gepeddel, fdisk, format, reinstall.
ezt a teszi a juzer, a szamtech boltok jo munkasemberei, es nehany
"rendszergazda" is. egyiknek sem fordult meg a fejeben soha, h letezhet
mas ut is a rendszer gatyaba razasahoz. a masik, h sokan, akik szinten
"baratkoznak a gondolattal", ugyanezt varjak el az uj telepitett linux,
*bsd rendszeruktol is. nem fogjak megkapni, es ezutan pont az fogjak
mondani, mint te: kaosz, nem muxik, es kulonben is:

> Egy régi vicc jutt erről az eszembe: Malacokat etettni, gombokhoz nem
> nyulni!!! - orosz ürhajós esete.

ne haragudj, de erre csak azt tudom mondani, nem eroszak a disznotor,
nem muszaj azzal a gondolattal baratkozni. attol, h te csak xp-t
hasznalsz, sem tobb, sem kevesebb nem leszel, max. nem fog a tobbi juzer
tatott szajjal felnezni rad a kocsmaban, h neked u*x fut otthon. ha
megis megprobalod, akkor vedd figyelembe, hogy ez egy szakma, amelyik
pontosan akkor erofeszitest kivan, mint dtp-ezni. (ugyen total
lenyegtelen, de nekem meg nem soha nem jutott eszembe dtp-ezni,
betut vagni, emblemat dizajnolni, zenet szerkeszteni, autot tervezni,
azert mert "ertek a szamitogephez". nem akarom megtanulni, mert nincs
ra idom.) ha mar az elejen ez a hozzaallasod, felejtsd el.

>                                     Mindeközben eltelt 20 év és a UNIX
> alapokrol - amit ha jól tudom NEM CSAK szervernek fejlesztettek
> (freebsd.hu -> freebsd történelem), ugyanis VALAMI ELÖTT dolgozni is
> kellett - fejlodo BSD-k nem igazán remekelnek X felület alatt (Ez igaz
> nagyjából a linuxra is). Nem mindkinek van inyére, ha tövig kopik az ujja a
> gépeléstől, pláne ha grafikus felületen is megoldhatja.

dolgoztak is. sokat meghozza. geppel dolgozni nem egyenlo a grafikus
terminal & eger komboval.

> Nemhogy, majd még a kernel forrását is olvasgatom. [...] Ki a
> francnak van ideje (kivéve, ha jól fizetett rendszergazda egy fullra belőtt
> rendszer mellet), hogy ezernyi MAN-t, forrást, meg mindenféle sz at rt
> olvasgasson, folleg ha nem is kap választ rá. Az RTFM-t meg jobb ha nem is
> véleményezem.

komolyan mondom: igazad van, ne tedd. te dtp-es vagy, es nem
rendszergazda. a rendszer attol "lett" fullra belott, hogy az ember
elolvasta azt, amire neked nincs idod. es ezt megtettem mar akkor is,
amikor meg csak rosszul fizetett nyikhaj voltam, mert ez a szakmam.
(talan meg ok=okozati osszefugges is van: azert fizetnek most egy kicsit
tobbet, mint regen, mert anno elolvastam, es elolvasom ma is amit kell.)

> Az én észrevételem, sajna ugyanaz amit Neten olvashatam néhány hónapja.
> A BSD-s társadalom nagy része önelégült rendszergazdának tünnik - annak
> tudatában, hogy igazi ARISZTOKRATA a többiekhez képest -, aki jól elküld a
> picsába ha (szerinte) valami C osztályu kérdésed van. -> RTFM !!!

sajnalom, ha frusztral, h kevesbe ertesz hozza, mint akik ezt
professzionalis tudas birtokaban hivatas szinten uzik hosszu evek ota,
de sajnos ez van. a legtobb arisztokrata sajnos a feltett kerdesrol
rogton tudja, hogy van ra olvashato valasz, es azt is, h keves
erofeszitessel elerheto, es ugy erzi, h ezt neked olvasni kellett volna,
ha odaig eljuttotal, h az adott kerdest feltedd. a rendszergazdaknal
tobbet talan csak filozofusok es az esztetak tesznek azert, h ne haljon
ki a gutenberg galaxis :)

> Ezek az emberek gondolkozanak el azon, hogy ki és kik finanszirozzák a
> projecteket, különbözö alapítványokat, akik kedves kis célmegoldásukat
> fejlesztgetik.

te mar gondolkoztal azon, h ezek az emberek miert is finanszirozzak
azokat projecteket, alapitvanyokat, stb-t, amelyek neked nem nyertek el
maradandoan a tetszesedet?

> Mert meglehet, hogy idővel a sok évig tanult rendszerük eltünik a
> sülleysztőben - a tudásukkal egyetemben. :)))

zahoval egyetertve: ketlem. vkinek mindig kell foglalkozni vele, h
pl. a dtp-eseknek is megfelelo munkakorulmenyeik legyenek :)))

> Nem a tipikus Windows felhasználó szól most belőlem. Látam és használtam épp
> elég fajta és minőségű oprendszert. A múltam megsúgja mi az technológia ami
> hiányzik, ha már a hardware képes rá.

uccu, fejleszd ki. ha nem megy, add el az otleted annak, aki
kifejleszti. szallj be egy open source projectbe. szerintem ezek mind
letezo lehetosegek.

>                                       Figyelemmel kisérem az új projecteket
> (már csak az érdekeség kedvéért is), és jó kezdeményezésket látok. CSAK
> KEVÉS ERŐT!!!  Lóvé így pedig csak ugy lesz belőle - mint ahogy te is
> csinálod -, hogy vért izzadva tanulod a renccered és pofozgatod-foltozgatod,
> ahelyett, hogy HASZNÁLNÁD!

te: hasznalod. en: pofozgatom. mas: fejleszti. igy van rendjen. mas a
szakmank, mas a munkank. nekem reszben a pofozgatas a hasznalat, ezert
vett meg kilora a munkahelyem.

> A gazdasági háttért a felhasználok száma adja meg.

vagy nem. hasznalnak meg vms-t is, es hasznalnak mainframe-t
is. hihetetlenul kevesen, de hasznalnak. kinek miert, de megeri vagy
hasznalni, vagy erteni hozza.

> Ha mindenkinek a KERNEL forrását ajánlod, bakker, akkor (ahogy a
> Führer mondja - Sokan vagyunk, de nem elegen!) löhetted a
> felhasználói tábort.

a kettonek koze nincs egymashoz. mas a felhasznalo, es mas az
uzemelteto. neked sem kell kernelforrast olvasnod a dtp-hez, fogadjunk.

> És vele együtt támogatásokat, és utánanézhetsz a süllyesztőben
> eltuno renccerednek is.

ha sullyed, hat sullyed. minden szakmanak van vmi evolucionak nevezheto
izeje. mindez fuggetlen attol, hogy egykor egy adott projectbe mennyi
penzt, idot, es energiat fektettek a fejlesztoi, az uzemeltetoi es a
felhasznaloi. ez termeszetes folyamat. csak az rtfm-et uvoltozo
arisztokratak fognak tovabb elni, de ok is csak addig, amig a
szamitastechnika letezik.

On Wed, 20 Aug 2003, Zahemszky [iso-8859-2] Gábor wrote:

> Ja még valami: mi egyébként  fent és lent említett H. k.-val sokat és
> hosszan vitatkoztunk azon, hogy a BSD-k jók-e desktopnak - én vele
> ellentétben igennel szavazok.

annyit fuznek hozza, h amennyiben ez nem igy lenne a kovetkezore
szamitanek toled: 1) ha idod engedi magad javitanal ott ahol tudsz, 2)
esetleg "hatnal" a fejlesztokre, 3) mast hasznalnal desktopnak. es
mindezt kulonosebb lelki tores nelkul :) attol, h van egy kalapacsom,
meg nem muszaj szognek nezni az egesz vilagot.

> c) válasz: már megint nem találom a Linux a hátulgombolósaké, az igazi
> fasza gyerek BSD-t használ c. indexes (internetto-s) cikket, valaki dobja
> be a linket.

szerintem mar nincs fennt. az index egy ido utan eldobja a regi
cikkeket.

On Wed, 20 Aug 2003, Marton Fabo wrote:

> Ezzel szemben ha egyszer azt allitjak, hogy kimagasloan jol mukodik az
> USB-s eszkoz tamogatas, akkor az ember tenyleg elvarhatja, hogy az
> egyebkent latszolag szabvanyos eszkoz valoban mukodjon is. Meg akkor is,
> ha nem fizetett a szoftverert.

szerintem pontosan ezt kerte szamon auth gabor is, joggal. en azt veltem
kihallani, h neki is nagyobb torest okozott a fejlesztok allitasa es
valosag kozott feszulo ellentet, mint a konkret nem mukodes. (ezt persze
azert gondolom igy, mert nekem is ez fajna jobban.)

> Azert lassuk be, valoszinuleg nagysagrendekkel rovidebb es
> attekinthetobb a DVD-lejatszo hasznalati utasitasa, mint mondjuk egy
> BSD-s rendszerhez tartozo man oldalak osszessege [...]

amit kitoroltem azzal egyetertek, de azt hiszem, nem a szoveg hossza a
donto, hanem a hozzaallas. elolvasom-e a hazi feladatot, vagy csak
nekiesek, mint bornyu az anyjanak.

> Es erre meg buszke is az igen tisztelt BSD-s tarsadalom, hogy a rendszer
> hasznalatahoz igazi faszagyereknek kell lenni?

szerintem nem. szerintem felreertesz vmit. ironia?

> Szerintem ez pont hogy kikoszorulesre szorulo csorba, tekintve, hogy
> akar lehetne kozonseges foldi halando altal kezelheto is a rendszer
> - az elonyok megtartasaval.

szerintem meg nincs semmifele csorba, amin barmit is koszorulni kellene.
a freebsd (vagy barmely mas *bsd) semmivel sem jobb, vagy rosszabb mas
u*x rendszernel. legfeljebb ugyanarra a problemara mas megkozelitesbol
probal valaszt adni, es mashova teszi a hangsulyokat. es lata az ur, h
ez igy jo :)))

On Wed, 20 Aug 2003, [iso-8859-2] Kunczly Sándor István wrote:

> Általában a kockafejű rendszergazdákat valaki fizeti hogy az a rendszer
> "működjön".
> Ez a valaki meg a ... júzerekből.. él!!!
>
> Tehát a rendszergazdának is kutya kötelessége megbecsülni a Júzereket....!!!
> (hisz belőlük él...)

sajnos ez az a gondolatmenet, amivel keptelen vagyok egyeterteni, es
felek tole, h igy is marad. biztos hibas vagyok, de az en ertekrendemben
ezert onmagaban meg semmifele tisztelet nem jar.

> azt kérném minden BSD lista tagtól, hogy ha lehet a személyes véleményüket
> tartsák meg maguknak...

imho sokat vesztenenk vele... en biztosan, mert jonehany hozzaszolo
velemenyere is kifejezetten kivancsi vagyok.

> ha kérdésük van azt tegyék fel úgy hogy azzal senki lelki világába ne
> gázoljanak bele...!!!
>
> ha valaki meg válaszol akkor tegye úgy, hogy lehetőleg a válaszában ne
> bántsa meg a kérdezőt!!!, vagy ne válaszoljon...

ez meg egyszeruen lehetetlen. mindenkinek tetszeni es megfelelni, soha
senkit meg nem serteni, meg nem bantani nem lehetseges, es erre
torekedni teljesen felesleges es elhibazott. imho. lasd az apat, a fiut,
meg a szamarat.

> Nem tudom ti mért iratkoztatok fel a lev listára... én azért, hogy ha tudok
> segítsek másoknak, vagy valaki segítsen nekem ha gondom van valamivel.

pl: tanulni, megismerni masok velemenyet, latasmodjat.

maradok mindeki alazatos szolgaja,

tszalay