Flamefest Re: [BSD] USB eszközök

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2003. Aug. 20., Sze, 09:16:06 CEST

Jo reggelt!

Mindenki es a kutyajuk wrote:

> <...>

Hat eloszor is engedjetek meg, hogy oszinte megdobbenesemet fejezzem ki.
Saddam Hussein nem volt igy "shock and awe"-elve Bagdad bombazasakor.
Hogy itt mik tortennek, amig en szep bekesen csicsikalok... Sose
gondoltam, hogy egy ilyen enyhe hidegfrontnak ilyen drasztikus hatasa
lesz az emberekre. (Igaz abbol, hogy a rohadt szuk garazsba beallaskor
sikeresen lehuztam a kocsi oldalat, mar sejthettem volna valamit...)
Nesze neked racionalis gondolkodas.

Magam reszerol az egyetlen temaban irt levelemben arra kivantam
ramutatni, hogy sajnos nem minden USB-s eszkozzel fenekig tejtermek az
elet BSD alatt (viszont a helyzet rohamosan javul, ha az elmult evek
alapjan nezem) Sajnos azt kifelejtettem, hogy megirjam, hogy hogyan
lehet bugreportolni, ami a konkret problemat megoldotta volna.

A repkedo kijelentesek kozul nem szeretnek mindre reflektalni, es
szemelyeskedni sem szeretnek (igy is a lista archivuma a tanum, hogy volt
mar villongas ebben a temaban igy hagyom is ennyiben)

De. Azert valakit (plane aki esetleg uj a listan) ilyen kemenyen szarra
loni egy kicsit indulatosabb kerdes miatt, azert ezt nem kellett volna. Ez nem
a Quake III Arena, ez egy olyan lista, ami eddig arrol volt hires, hogy
azert nem kellett ide kulon mindenfele -flame meg -kezdo meg -++ lista,
mert itt normalis emberek vannak. A BSD-sekrol meg a bennunket
kozelebbrol nem ismeroknek is az volt a benyomasa azon az egy konfin
amin ott voltam, hogy baratsagosak, nyitottak vagyunk, szivesen
valaszolunk kerdesekre.

Valo igaz, hogy itt senkit nem azert fizetnek, mert BSD-zik. Ez nem
biztos, hogy baj. Igy mindenki foglalkozhat azzal a resszel, ami
erdekli, es a szeretet, amivel a dolog fele fordul, meg fog latszani az
eredmenyen. Ebbe beletartozik az is, hogy amennyiben olyan kerdes
erkezik, vagy ugy, hogy o nem tud/akar valaszolni, vagy aznap eppen
nincs olyan szellemi allapotban, hogy ezt meg tudja ertekelheto modon
tenni, akkor passzol. Ezert nem lehet senki merges egy ilyen lista
eseten. En sem valaszolok, ha nem lenne olyan a valsz, amilyet magam is
varnek/aminek orulnek, ha en lennek a kerdezo helyeben. Kivetelt csak az
a "veszhelyzet" kepez, amikor valaki hamis informaciot ad eppen, es
ebbol a kerdezonek baja lehet, mert akkor kenytelen vagyok feladni a
splendid isolationt es szolgalatba helyezni magam.

Sajnos sok gyokere van (a nyilvanvalo hidegfronti hatas mellett, amit
mar napokkal elobb lattam az aterm-em mogott gomolyogni, es ezert
szamomra csak ido kerdese volt, hogy ideerjen) annak, hogy emberek nem
igy jarnak el. De azert jo lenne, ha neha gondolnank ra, hogy mindenki
volt mar nemcsak kezdo, hanem szorult helyzetben is, amikor egy
tapasztalt kollega tanacsa ugy kellett, mint egy falat kenyer.

Az, hogy ez a lista nem BSD fejlesztoi hanem csak hasznaloi lista, sem a
nevebol, sem a charterbol nem tunik ki. Ez egyszeruen tortenelmi okokbol
van igy, ti azert, mert mig Linux eseten azert van tobb olyan magyar,
akinek a nevere bolintanak kulfoldon is, addig BSD-n ilyen eddig nem
akadt. Sajnos. Hogy miert, arrol lehetne merengeni, talan azert, mert a
BSD-sek annyira "komolyak" hogy mire megernenek arra, hogy mar
fejlesszek is a rendszert, addigra mar mind felnonek es elmennek
Solarist adminisztralni? Vagy ki tudja... De szerintem alapvetoen nem
hiba ezen a listan kerdezni es nem tudni, hogy itt (egy kivetelevel, de
o nem tud jol magyarul) nincsenek "igazi" fejlesztok.

Azzal kapcsolatban, hogy a BSD "asztali rendszer"-e nem kivanok allast
foglalni. Szamomra 1999 ota az, mert azota csak azt hasznalom a sajat
gepemen (most mar a masodikon) Annak ellenere, hogy ateltunk egypar
dolgot mar mi egyutt, a BSD es en. Arra az epizodra ma is csak rosszallo
mosolygassal emlekszem, amikor pl szakdoli iras kozben hirtelen *minden*
alkalmazast 2x rovid egymasutanban ujra kellett forditani, mert a libc
verzioja nehany napon belul ennyiszer valtozott. (De a szakdoli
elkeszult idore, es allitom, hogy az adott karon az elso beadott ilyen
muremek volt, ami ilyen kornyezetben keszult. Le is voltak ulve a szedes
minosegetol) Vagy arra, hogy az S3 videokartyaimat a 4-es X sajnos
hatarozottan nem szerette/szereti (bar ez nem kimonodttan BSD dolog) es
ezert sok spontan fagyi fogyasztasara nyilt alkalmam meg telen is. De
ugyanakkor egy nagy dicseret a BSD-nek es fejlesztoinek azert, hogy az
uj laptopom csodasan megy 5.1-es FreeBSD-vel, meg a belso winmodem is.

Azt sem tudom, hogy mi az a "szerver rendszer" mert en nem azt szoktam
csinalni, hogy kituzom, hogy "csinaljunk egy Linux szervert" hanem, hogy
megkerdezem mi a feladat, es aztan megnezem, hogy mi alkalmas ra, hogy
ellassa azt. Olyan helyen dolgozom, ahol ennek a szemleletnek nagy a
jelentosege, mert a (tobbek kozott) e-kereskedelmi bizalmi
infrastruktura egyik legfontosabb elemenek, a
hitelesites-szolgaltatoknak a hatosagi felugyeletet vegezzuk. Ilyen
helyen nincs helye ego jatekoknak, ha nem eleg a feladatra, akkor a
kedvenc rendszered is repul, vita nincs.

Ezert termeketlennek tartom az olyan vitakat is, mint hogy "kicsi vagy
kocsi" "szkenner vagy NUMA" stb. A forraskod azert nyilt, hogy mindenki
odaferjen. Ha valakinek valami fontos, megcsinalhatja. A Linux kernel
sokat emlegetett fejlodese az utobbi idoben eppenugy ennek a
szemleletnek (es az ebbol fakado szponzoracionak) volt koszonheto, mint
pl BSD rendszereken a MAC vagy az ACL framework, vagy eppen a FreeBSD-s
GEOM alrendszer. Es meg lehetne folytatni. Ebben nincs semmi rossz,
felteve, hogy a rendszer biztonsagat es stabilitasat nem veszelyezteti
(a zart forrasu binaris driverek ezert nem tetszenek nekem, ld mennyi
szivattyu van idonkent pl az NVidia driverekkel bar azt legalabb
karbantartjak)

Tehat arra hivatkozni, hogy a BSD "szerver rendszer" es ezert a kerdezot
arrogansan vegignyomni eg Uzibol nem helyes szerintem. (Kulonosen nem,
ha a "szerver rendszer" latensen valami olyasmit akar jelenteni, hogy
"ez tul jo neked te kis tokos, takarodj innen")

A rendszergazda vs user vitara ugyanez ervenyes. Regen nem volt
"ertelmi" kulonbseg a ket kategoria kozott, es most sincs olyan eloiras,
hogy ilyennek lennie kell. A funkcio az ellatott feladat mas. En azert
biztos nem neveznek egy (mondjuk) egyetemi kutatot hulyenek, mert a
szamitogep hasznalataval kapcsolatban kerdese van. Neki nem az az
erossege. Bar a LinuxVilagban meg nem lattam, de a "root"-ot nem kellene
szo szerint "gyoker"-nek forditani es aztan ugy is viselkedni...

Az is teny, hogy a bsd.hu nem roskadna ossze tobb es aktualisabb magyar
nyelvu doksitol, es ebben mindenki tehet valamit csakugy, mint abban,
hogy az egyesulet mukodese ne csak a sorozesekre korlatozodjon, hanem pl
legyenek eloadasok is.

Termszetesen ez nem jelenti azt, hogy kerdezo szerepben lehet
arrogansnak vagy eppen lustanak lenni. Te sem szeretned, ha toled igy
kerdeznenek. Az elet bonyolult, nem kell meg olyanabba tenni. A
gimis matektanarom szerint "a gondollkodas fajdalommentes tevekenyseg".
Ezert az ember sose baj, ha a fejet is hasznalja es nemcsak igy:

"-Kovacs, azert leutnie nem kellett volna. Neha a fejet is
hasznalhatna!
 -Ugy erti, fejeljem le?"

Hogy egy ujabb aktualis kozhelyet nyuljak le, "van, aki egesz eleteben
keresi a megoldast. Van, aki az Internetet hasznalja". Nyugodtan utana
lehet nezni annak, hogy a kerdesed mashol felmerult es
megvalaszoltatott-e. Meglepoen sokszor a valasz "igen" lesz, legalabbis
az elso felere a kerdesnek.

Tovabbi kellemes BSD-zest kivanok.

--
Udvozlettel: